“Lotte õppekomplekt paneb õpetajad lastega mängima” Järva Teataja 05.10. 2017

Ilmunud Järva Teatajas 05.10. 2017, autor Anne Põder

Eelmisel reedel Paide Vallitornis kokku saanud algklassiõpetajad said häid mõtteid nüüdisaegse õpikäsituse kohta kirjastuse Maurus välja antud Lotte esimeste klasside õppekomplekti põhjal.

Õppepäevale oli kogunenud üle 20 õpetaja Järvamaalt ja mujalt. Jõgevamaalt Tormast tulnud õpetaja Barbara Laul ütles, et Lotte õppekomplekt on lapsesõbralik ja rõõmus. «Kasutan seda oma töös ja sain õpikute autoritelt häid mõtteid, kuidas lastele tarkusi veelgi põnevamalt ja mängulisemalt edasi anda,» lausus ta.

Laulu meelest ei tohiks kool ja esimeses klassis õpitav lasteaiast kooli tulnud lapsi ära ehmatada. «Lapsepõlv võiks ju koolis veel ikka edasi kesta ja õppimine tunduda toreda lustliku tegevusena,» selgitas ta. «Just sellest seisukohast ongi Lotte õppekomplekt õpetajatele tänuväärne abiline.»

Õppepäeva korraldada aidanud Paide ühisgümnaasiumi klassiõpetaja Heli Prii, kes on ühtlasi Lotte aabitsa kaasautor, ütles, et kogu õppekomplekt soodustab koos tegutsemist ja kogemist, üksteisega arvestamist, rõõmu ja eduelamusi. «Sama sõnavara ja temaatikat kasutades õpib laps terviklikku maailmapilti tajuma,» sõnas ta.

Lotte õppekomplekti teeb eriliseks seegi, et õppimist toetavad rollimängud, mitmesugused aktiivõppe meetodid, käelised tegevused ja mõttemängud. «Püüdsimegi komplekti kasutavatele õpetajatele edasi anda mõtteid, kuidas tunnid lastele võimalikult huvitavaks muuta ja õpetaja laste tähelepanu pälviks,» lausus Prii.

Lotte õppekomplekti loomisele on Heli Prii kõrval Järvamaa õpetajatest kaasa aidanud ka Paide ühisgümnaasiumi endine õpetaja Maarika Männil (loodusõpetus), Albu põhikooli õpetaja Mare Kabel (matemaatika) ja Paide ühisgümnaasiumi klassiõpetaja Eve Krais (eesti keel). Kõik neli õpetajat olid kolleegidele ka häid mõtteid ja praktilisi näpunäiteid jagamas.

Maarika Männil viis läbi õuesõppetunnid ja innustas õpetajaid tundideks looduslikke materjale koguma. Ta näitas mänge, mille kaudu lastele loodust tutvustada ja panna nad aru saama materjalidest, mida meie ümber leidub.

Lotte õppekomplekti välja andnud kirjastuse Maurus juhataja Peep Pajumäe ütles, et 2016. aastal ilmunud Lotte esimeste klasside õppekomplekti kasutab järjest rohkem koole. «Tagasiside on olnud hea ja et ka sel sügisel tuli uusi kasutajaid juurde, siis käimegi mööda Eestit ning anname komplekti kasutamiseks ideid,» selgitas ta.

Pajumäe loodab, et Lotte õppematerjalid muutuvad veelgi menukamaks ja nende kasutajate ring laieneb. «Kõige rohkem võidavad sellest kindlasti lapsed, kelle koolitunnid on Lotte muinasjutu tegelaste abiga lõbusad, mängulised ja huvitavad,» ütles ta.

Koolitus “Eesti pärand kui võti Euroopa keskaja mõistmisel. 7. klassi ajalooõpiku tutvustus” 24. oktoobril Tallinnas

24. oktoobril kell 10.30 kutsub kirjastus Maurus ajalooõpetajaid 7. klassi ajaloo õppekomplektiga tutvuma. Koolitus toimub Kiek in de Köki 6. korrusel ning sisaldab ka ekskursiooni bastionikäikudes. Koolitavad õpiku autor Kerttu Palginõmm ja töövihiku autor Triin Pukk.

Mauruse kaheosalise keskaja õpiku eripäraks on lähenemine keskaja maailmale Eesti materiaalse kultuuri ning kunsti kaudu. Näiteks nii Tartu, Pärnu, Viljandi kui ka Tallinna õpilased leiavad õpikust oma kodukohaga seotud keskaegseid mälestisi ja esemeid. Kohaliku kultuuri kaudu on võimalik teha suuremaid üldistusi toonase maailma ja kommete kohta.

Suur rõhk on õpikus sotsiaalajalool, mis võimaldab õpilasel luua seoseid oma igapäevaelu ja keskaegse ajaloo vahel. Sellega on silmas peetud empaatiavõime, tolerantsuse jt sotsiaalsete oskuste arendamist.

Õpiku juurde kuuluvad ka töövihikud, mis sisaldavad nutikaid ja arendavaid ülesandeid, mis on nii teadmispõhised kui ka loomingulised.

Koolituse ajakava

10.30–11.00 õpiku üldine tutvustus “Eesti pärand kui võti Euroopa keskaja mõistmisel” (Kerttu Palginõmm)

11.00–11.40 töövihikud õpikute toetajana, loovkirjutamisest (Triin Pukk)

11.40–12.00 küsimused ja tagasiside

12.00–12.30 kohvipaus

12.30–13.30 ekskursioon Kiek in de Köki bastionikäikudes

Registreeru koolitusele!

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo: marili@kirjastusmaurus.ee

Gümnaasiumi kunstiajaloo õpikut tutvustav koolitus 23. oktoobril Tallinnas

23. oktoobril kell 11 ootab kirjastus Maurus õpetajaid tutvuma uhiuue kunstiajaloo õpikuga. Koolitus toimub Kumu hariduskeskuse väikeses auditooriumis ning koolitavad õpiku autorid Heie Marie Treier ja Sigrid Abiline.

Kunstiajaloo õpiku esimene köide vastab gümnaasiumi riiklikule ainekavale. See algab esiajast ning lõpeb 19. sajandi keskpaiga ehk realistliku kunstiga. Koolitusel tutvustatakse põhimõtteid, millest autorid lähtusid, mõningaid uuendusi võrreldes varasemate õpikutega, juhitakse tähelepanu ristviitamise võimalustele peatükkide vahel, samuti lõimimisele teiste ainetega (ajalugu, matemaatika, füüsika, usundiõpetus, psühholoogia jt) ja teooria peatükkidele.

Üldjoontes on kunstiajaloo õpik kantud kolmest põhimõttest: Tea! Mõtle! Loo!! Õpiku iga peatükk annab uusi teadmisi – see osa on „Tea!“. Neile aga järgneb arutlema ärgitav pildiline ülesanne – „Mõtle!“. „Loo!“ omakorda kuulub eelkõige tulevasse töövihikusse. Koolitusel on hea võimalus vaadata eraldi „Mõtle!“ ülesandeid ning paari neist ka ise läbi proovida.

Koolituse ajakava

  • 11.00–11.15 õpiku üldine tutvustus
  • 11.15–12.00 õpikus käsitletud teemad ja praktilised ülesanded (Heie Marie Treier)
  • 12.00–12.15 kohvipaus
  • 12.15–13.00 õpiku koostamise põhimõtted, kogemused õpetajana ja praktilised ülesanded (Sigrid Abiline)
  • 13.00–13.30 küsimused-vastused, tagasiside

Registreeru koolitusele!

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo: marili@kirjastusmaurus.ee

 

 

 

Koolitused „Veebipõhised vahendid matemaatika tööraamatute ja töövihikute ülesannete lahendamiseks“ sügisvaheajal Tallinnas, Tartus, Viljandis, Pärnus ja Haapsalus

Mauruse matemaatika materjale tutvustavatel koolitustel keskendume seekord veebipõhiste vahendite kasutamisele. Koolitused toimuvad 25. oktoobril kell 10–12 Tallinnas, 26. oktoobril kell 9–11 Tartus ja kell 14–16 Viljandis ning 27. oktoobril kell 9–11 Haapsalus ja kell 14–16 Pärnus. Koolitab Mauruse töövihikute ja tööraamatute põhiautor Allar Veelmaa.

Koolituse esimene pool: õppematerjalide tutvustus

Gümnaasiumi tööraamatutest rääkides kõneleme nende ülesehitusest, ülesannete valiku põhimõtetest ja ka sellest, kuidas on neid raamatuid otstarbekas kasutada.

Põhikooli töövihikute puhul on juttu kahest 9. klassi õppematerjalist: 9. klassi töövihikust ja lisamaterjalist „Matemaatika tööraamat põhikooli lõpetajale“. Need katavad mõnevõrra erinevaid teemasid ja on erineva struktuurse ülesehitusega. Peagi ilmuv 9. klassi töövihik sisaldab ainult 9. klassi teemasid ja on ainulaadne selle poolest, et sisaldab u 75% ülesannete vastuseid. Tööraamatus on ülesanded kogu põhikooli kursuse kohta.

Ka 6. klassis on kaks töövihikut. 6. klassi teemasid käsitleb 2018. aasta kevadtalvel ilmuv töövihik, esimese kahe kooliastme teemad võtab kokku „Kordamisülesandeid 6. klassi tasemetööks“.

Ülevaade antakse ka järgmisel kevadel ilmuvast 5. klassi töövihikust ning koolides juba kasutusel olevatest 7. ja 8. klassi töövihikutest.

Koolituse teine pool: veebipõhiste lisamaterjalide praktiline kasutamine

Koolituse teine osa on pühendatud töövihikute juurde käivatele veebipõhistele lisamaterjalidele. Ühtlasi antakse ka soovitusi, kuidas kasutada GeoGebrat ja WolframAlphat ülesannete lahendamisel või lahenduste kontrollimisel. Koolitusel lahendatakse ülesandeid töövihikutest ja tööraamatutest.

Autor tutvustab töövihikuid toetavaid õppevideoid ja teste, kus õpilane saab oma tulemuste kohta kohest tagasisidet ja need saadetakse ka õpetaja e-posti aadressile.

Soovitatav on koolitusele kaasa võtta oma sülearvuti.

Registreeru koolitusele Tallinnas, Tartus, Viljandis, Haapsalus või Pärnus.

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo: marili@kirjastusmaurus.ee

Koolitused „Mina ja ühiskond. Gümnaasiumiõpikud „Keel ja ühiskond“ ning „Kirjandus ja ühiskond““ 23. ja 24. oktoobril Tallinnas ja Tartus

23. ja 24. oktoobril kell 12–16 ootab Maurus kõiki gümnaasiumide eesti keele ja kirjanduse õpetajaid paariskoolitustele, kus tutvustame meie kõige värskemaid materjale – eesti keele õpikut „Keel ja ühiskond“ ning kirjandusõpikut „Kirjandus ja ühiskond“. Koolitavad Mauruse eesti keele ja kirjanduse toimetaja Maarja Valk ning autorid Anna Verschik ja Jan Kaus.

„Keel ja ühiskond“, Anna Verschik, Anastassia Zabrodskaja, Reet Igav, Andra Kütt, Helin Kask

Õpikus „Keel ja ühiskond“ on selgitatud keele tähendust ühiskonnas, eesti keele eripära ja allkeelte olemust. Kuna tänapäeva elukeskkond on muutunud üha multikultuursemaks, on vaja senisest veelgi enam mõista mitmekeelsuse tähendust ning keele rolli identiteedi ja maailmatunnetuse kujundajana. Seetõttu on keele struktuuri ja keelemuutuse põhjuseid analüüsitud võrreldes teiste keeltega. Põhiteksti rikastavad huvitavad illustratsioonid, keelenäited ja põnevad servatekstid. Õpikuülesanded on metoodiliselt mitmekesised: leidub nii praktilisi kui ka aktiivõppemeetodeid toetavaid ülesandeid.

„Kirjandus ja ühiskond“, Jan Kaus

Õpiku „Kirjandus ja ühiskond“ eesmärk on mõtestada kirjanduse rolli ühiskonnas ning ühiskonna rolli kirjanduses; vaadelda erinevate ühiskonnavormide seoseid kirjasõnaga. Iga peatükk avab ühe arutlusteema, kutsudes lugejat kaasa mõtlema ja nägema kirjandust kogu tema mitmekesisuses. Õpikus on kokku 25 peatükki. Iga peatüki lõpus on valik essee- või arutlusteemasid, viiteid lisamaterjalidele või ka tekstinäiteid. Nendele toetuvad ka õpikuülesandeid, mida on koostatud nii lugemistekstide kui ka audio- ja audiovisuaalse materjali põhjal (luuletused, proosatekstid, artiklid, raadiosaated, teleintervjuud jne). Mitmeid ülesandeid on võimalik lõimida teiste ainetundidega (võõrkeeled, muusika, ühiskonnaõpetus).

Koolitustel käsitletavad teemad

  • Õpikute koostamise eesmärgid, mõtted, millele õpetamisel tähelepanu pöörata
  • Õpikute struktuur ja ülesehitus; teemad, metoodika
  • Lõimingu võimalused
  • Praktilised ülesanded

Registreeru koolitusele Tallinnas või Tartus.

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo: marili@kirjastusmaurus.ee

Koolitused „Lõimingust eesti keele ja kirjanduse õpetamisel. 4. ja 5. klassi eesti keele materjalid“ 25. ja 26. oktoobril Tallinnas ja Tartus

Sügisvaheajal kutsub Maurus II kooliastme eesti keele ja kirjanduse õpetajaid uute materjalidega tutvuma ning ühtlasi võtab vaatluse alla lõiminguvõimalused eesti keele õpetamisel. Põhifookuses on värskelt ilmunud 4. klassi komplekt, kuid ühtlasi tutvustame ka hetkel töös olevat 5. klassi eesti keele tööraamatu käsikirja. Koolitavad Mauruse eesti keele ja kirjanduse toimetaja Maarja Valk ning 4. klassi komplekti üks põhiautoreid Anti Saar.

4. klass

Mauruse 4. klassi eesti keele õpik koondab eesti keele, kirjanduse ja tekstiõpetuse osa. Selle keskmes on ühe Eesti kooli 4. klass oma murede ja rõõmudega. Õpiku tegelased ja vaimukad tekstid on kirja pannud lastekirjanik Anti Saar, sisu toetavad kahe kunstniku, Ulla Saare ja Jaan Rõõmuse käe all valminud vembukad pildid.

Õpiku teemad on lõimitud loodusõpetuse töökavaga, mis annab võimaluse arutleda lugemistekstide kaudu, kes me oleme ja kus me oleme, kuidas hoida loodust enda ümber, kuidas hoida iseennast ja oma tervist. Eesmärk on nii lugemistekstide kui ka õppesisu kaudu panna laps kaasa mõtlema ja looma seoseid varem õpitu ning uue osa vahel.

Koolituse teemad

  • Õpiku üldine tutvustus
  • Õpiku tegelased ja läbiva loo tutvustus
  • Õpikus materjali esitus teemade kaupa (eesti keel, kirjandus, tekstiõpetus, lõimingut taotlevad tekstid)
  • Materjali jaotus kuude lõikes
  • Lõiming
  • Töövihiku koostamispõhimõtted
  • Töövihiku seos õpikuga
  • Praktiliste ülesannete lahendamine (õpik + töövihik)

5. klass

5. klassi eesti keele tööraamat on uudne formaat: see võimaldab kompaktselt uut infot edasi anda ja õpitut kinnistada. Tööraamatu teemad lähtuvad riiklikust õppekavast: algustäheortograafia, kokku- ja lahkukirjutamine, hääliku-, vormi-, sõnavara- ja lauseõpetus ning keele olemus üldiselt, lisaks on iga teema lõpuks üks tekstiõpetuse plokk. Õpikus on rikkalik tekstivalik – selles leidub arvukalt tekstinäiteid: nii tarbe-, meedia kui ka ilukirjandustekste. Tähelepanu on pööratud funktsionaalsele lugemisele ja sõnavara arendamisele. Tööraamatu fookuses on Eesti eri piirkonnad: tekstide kaudu tutvustatakse tervet Eestimaad, selle erinevaid paiku, tuntud eestlasi ja nende tegemisi ning asutusi.

Teemad

  • Tööraamatu kontseptsioon, formaat
  • Tööraamatu struktuur, tekstivalik, õppematerjali eesmärgid, koostamispõhimõtted
  • Õpikuteemad
  • Tekstivalik
  • Metoodika
  • Lõiming
  • Praktilised harjutused

Registreeru koolitusele Tallinnas või Tartus.

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo: marili@kirjastusmaurus.ee

Koolitused „Algklasside õppekomplektid. Usundiõpetuse tööraamatu kasutusvõimalusi“ 23. oktoobril Tartus, 24. oktoobril Tallinnas ja 5. jaanuaril Pärnus

Sügisesel koolivaheajal korraldab kirjastus Maurus Tallinnas ja Tartus näidistundidega koolitused, kus tutvustatakse kõiki meie algklasside õppematerjale ja fookuses on usundiõpetuse tööraamat “Kohtumised”. Koolitused toimuvad 23. oktoobril kell 11–14 Tartu Loomemajanduskeskuses ja 24. oktoobril kell 11–14 Telliskivi Loomelinnaku koolitusruumis „Vägi“. Sama koolituse viime 5. jaanuaril läbi ka Pärnus, Pernova hariduskeskuses. Koolitavad algklasside toimetaja Kätlin Vainola ning usundiõpetuse tööraamatu autorid Olga Schihalejev ja Aleksandra Sooniste.

Mauruse algklasside õppekomplekti peamine märksõna on lõiming. Iga klassi komplekt on välja töötatud tervikuna. Esimese klassi keskkonnaks on Leiutajateküla, kus tegutseb koeratüdruk Lotte. Teise ja kolmanda klassi õppematerjalide teljeks on Jutulinn oma elanike ja kohtadega. Samas on kõiki tööraamatuid võimalik kasutada ka eraldi. Õppematerjalide eesmärk on äratada huvi kooli ja õppimise vastu ning kinnistada õppekavas rõhutatud väärtusi ja pädevusi.

Seekordsel algklasside koolitusel on põhirõhk usundiõpetusel. Usundiõpetuse tööraamatu kohta ütlevad autorid ise: „Tööraamatu ajalise selgroo vormib pühade aastaring. Siit leiab lugusid erinevatest religioossetest traditsioonidest, mille üle on koos lastega hea arutada. Lisaks saab lugeja kohtuda erinevate religioonide ja konfessioonide esindajatega, et aimu saada, kuidas usk nende igapäevast elu vormib. Selliselt on lapsel võimalus kohtuda nii „õpikuusuga“ kui ka „elatud usuga“.“

Koolituse ajakava:

  • Kell 11.00 Mauruse I kooliastme materjalide üldtutvustus
  • Kell 11.45 kohvipaus
  • Kell 12.00 tööraamatu “Kohtumised” kontseptsioon
  • Kell 12.45 näidistund
  • Kell 13.30 kokkuvõttev arutelu ja küsimused

Registreeru koolitusele TartusTallinnas või Pärnus.

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo: marili@kirjastusmaurus.ee

Koolitused “Nüüdisaegne õpikäsitus Lotte 1. klassi õppekomplekti näitel” 29. septembril Paides ja 13. oktoobril Tallinnas

Avatud on registreerimine Mauruse esimestele koolitustele sellel õppeaastal. 29. septembril kell 13 ootame Lotte-huvilisi Paide Ajakeskusesse, 13. oktoobril kell 13.30 aga Kadrioru Saksa Gümnaasiumisse.

 

29. septembril Paides

Paides ootab kõiki huvilisi Paide Ajakeskus, koolitusel tulevad käsitlemisele järgmised teemad:

  • Õuesõppetund
  • Koostöö loodusõpetuse tundides
  • Matemaatika meie ümber (praktilised tegevused tunnis) 
  • Aabits ja lugemik loovuse toetajana
  • Eesti Vabariik 100 – ajarännak Paide Ajakeskuses

Teemasid tutvustavad õppekomplekti autorid Maarika Männil (loodusõpetus), Mare Kabel (matemaatika), Heli Prii ja Eve Krais (eesti keel).

Registreeru Paide koolitusele siin.

 

13. oktoobril Tallinnas, Kadrioru Saksa Gümnaasiumis

Tallinna koolitusel võtab meid vastu Kadrioru Saksa Gümnaasium ja kõne all olevad teemad on järgnevad:

  • Soovitusi ja nippe lapse lugema õpetamisel (Maili Liinev, eripedagoog, Kadrioru Saksa Gümnaasiumi 2.klassi õpilase vanem)
  • Koostöö loodusõpetuse tundides
  • Matemaatika meie ümber (praktilised tegevused tunnis) 
  • Aabits ja lugemik loovuse toetajana

Lisaks Maili Liinevile tutvustavad teemasid õppekomplekti autorid Maarika Männil (loodusõpetus), Mare Kabel (matemaatika), Heli Prii ja Eve Krais (eesti keel).

Registreeru Tallinna koolitusele siin.

Kõik Mauruse koolitused on tasuta, soovijatele ka koolitustunnistus!

Lisainfo marili@kirjastusmaurus.ee

Gümnaasiumi kunstiajaloo esimene kursus ehk „Kunstiajalugu esiajast realismini“

 

Õpiku autorite eesmärk oli koostada jutustavas laadis tekstipõhine õppematerjal (lisaks muidugi illustratsioonid) selges, lihtsas ja korrektses eesti keeles. Õpiku kõrval võib õpetaja loomulikult kasutada kõikvõimalikke veebipõhiseid õppevahendeid. Õpik ei asenda, vaid täiendab neid, andes kunstiajaloost süsteemse üldpildi.

Eesmärk oli näidata, et kunstiteos on alati seotud oma loomise aja ja kohaga, ühiskondlik-poliitiliste, religioossete ning filosoofiliste taustsüsteemidega. Teadlikult on rõhutatud kristlikku temaatikat kui euroopaliku tsivilisatsiooni üht alustala. Piiblilugu, tegevusi ja sündmusi ei õpetata üheski teises aines, need võivad küll juhuslikult kõne alla tulla näiteks ajalootunnis, aga süsteemne käsitlus puudub. Ilma kristluse põhitõdesid tundmata on aga õpilasel võimatu mõista, mida ja miks hinnatakse varasemas kunstiajaloos ja kuidas mõistis kunsti tol ajal elanud inimene. Õpik ei taha kristlikku maailmavaadet peale suruda, vaid käsitleda usuteemat erapooletult, kultuuriloolisest seisukohast.

Autorite kindel taotlus oli – see on ka erinevus varasematest õpikutest – et iga illustratsiooni kohta, mis õpikus toodud, oleks lisaks põhiinfole (nimetus, autor, aeg) ka teavet, miks see ehitis/maal on oluline, mida seal lähemalt vaadata (nii sisu kui kunstiline külg), millist rolli on see teos mänginud omal ajal või hiljem jne. Igal kunstiteosel on muidugi erinevad aspektid, mida rõhutada. Teadlikult on loobutud pikkadest nimekirjadest kunstnike teistest tähtsatest töödest, kui neist õpikus rohkem juttu ei ole.

Põhimõte on ka, et iga kunstiteose asukoht oleks kirjas (muuseum). Et õpilasel tekiks tunne, et see pole abstraktne näide, vaid konkreetne töö konkreetses kohas, mida ka temal on võimalik vaatama minna.
Õpikus toodud materjal integreerub mitme teise õppeainega – eeskätt ajalooga, aga ka ühiskonnaõpetuse, kirjanduse ja muusikaajalooga, samuti valikainetega nagu filosoofia ajalugu, religioonilugu, kultuurilugu jt. Kuna üks autoritest on ühtlasi ka ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, on jälgitud, et näiteks ajaloo kronoloogia (nt Vana-Kreeka, Vana-Rooma, Mesopotaamia jt) langeks kokku kasutusel olevates ajalooõpikutes esitatuga. Ajaloolist tausta avades on püütud rõhutada neid olulisi momente, mida õpitakse ka ajaloo aines – et aidata õpilastel luua seoseid ja terviklikku ajalookäsitlust.

Iga peatüki järel on mõned üldistavad ja materjali kokku võtvad küsimused, et aidata õpilastel fokusseerida tähelepanu kõige olulisemale ja olla abiks kordamisel.

Teadlikult on pööratud suurt tähelepanu Eesti kunstile. Kui kool ei õpeta Eesti lapsi Eesti kunsti tundma ja väärtustama, ei tee seda ka keegi teine.

Õpikus toodud kunstiajaloo käsitlus on Euroopa-keskne ja esindab pigem traditsioonilist lähenemist, ja seda täiesti taotluslikult. Maailm avardub ja globaliseerub, kuid kõikide positiivsete külgede juures toob see kaasa ka kultuurilise identiteedi nõrgenemise ja teadlikkuse vähenemise oma kultuurist ja ajaloolistest juurtest. Õpiku autorid on seisukohal, et meie kooli ülesanne on tänases multikultuurilises maailmas, tohutus infotulvas ja valikuvõimaluste paljususes säilitada ja kindlustada euroopalikku kultuurilist identiteeti ja väärtusruumi. Eriti oluline on hoida oma kultuuri väikerahvastel, nagu eestlased seda on.

 

AUTORITEST

Heie Treier on kunstiajaloolane, kellel on kunstiteaduse doktorikraad Eesti kunstiakadeemiast. Heie töötab Tallinna ülikooli Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituudis. Ta peab oluliseks kunsti vahendamist erinevatele sihtgruppidele – Heie tegutseb ka kunstikriitikuna ning on välja andnud erialast ajakirja.

Sigrid Abiline on pikaajalise töökogemusega ajaloo-, ühiskonnaõpetuse ja kunstiajaloo õpetaja. Sigridil on kunstiteaduse magistrikraad Eesti kunstiakadeemiast ning ta on töötanud erinevat tüüpi koolides. Praegu töötab Sigrid õpetajana Tallinna täiskasvanute gümnaasiumis.

Keeleteaduse õpik „Keel ja ühiskond“

Mis põhjustel keel muutub? Kas muutused keeles on ohtlikud või loomulikud? Miks on internetikeskkonnas keelekäitumine hoopis teistsugune kui ametlikus kirjalikus suhtluses? Neile ja paljudele teistele küsimustele annab vastused Anna Verschiku jt koostatud keeleteaduse õpik „Keel ja ühiskond“ (2017), mis on põhjalik ja kompaktne ülevaade keele olemusse ning toimimisse. See selgitab keeleteaduse erinevaid tahke, aga tuletab ühtlasi õpilasele üksikasjalikult meelde eesti keele struktuuri võrdluses teiste keeltega. Õpik on teoreetilist laadi, aga iga peatüki lõpus on ka ülesanded, mis aitavad omandatud materjali kinnistada, teha materjaliga iseseisvat tööd ja samuti leidub rühmatöid, mille käigus saavad õpilased keeleteaduse teemade üle arutleda.

Selle õpiku lisaväärtus on huvitavad servatekstid ja viiteid lisamaterjalidele, millega õpilane võib huvi korral tutvuda. Nii on ka õpetajal rohkem materjali, mille vahel valida – ta ei pea jääma kindalt õpiku struktuuri juurde kinni, vaid saab ise valida, mida, millal ja kuidas õpetada. Servatekstide hulgas on lõbusaid ja huvitavaid keeleteaduslikke teabekilde nt ajaloo kohta, aga ka keeleteadlasi jt tutvustavad tekste.

Õpik ei tutvusta ainult eesti keelt ja kultuuri. „Keele ja ühiskonna“ teeb veelgi erilisemaks see, et õpikus on kirjeldatud eri teemasid mitmete keelte ja kultuuride kaudu. Näiteid tuuakse paljude keelte ja ühiskondade kohta, ühendades ning võrreldes neid eesti keele ja kultuuri, ühiskonnaga. Ei ole piirdutud ainult kohustusliku mitmekultuurilisuse ja keelsuse peatükkidega, vaid maailma rahvaste keelte ja ühiskondade mitmekülgsus läbib õpikut tervikuna. Nii õpib õpilane ka teisi kultuure ja keeli tundma ning oskab leida nende vahel seoseid.

„Keeles ja ühiskonnas“ lähenetakse teemadele hinnanguteta. Õpilasele selgitatakse näiteks, mis vahe on ametlikul ja mitteametlikul tekstil: kus sobib kirjutada suurtähtede ja kirjavahemärkideta (Facebookis), aga kus kindlasti ei tohiks (ametlikus kirjakeelses tekstis). Samuti on õpikus näidatud, et keelemuutus on loomulik protsess: keelemuutuste taga on keelekasutajate endi teadlikud valikud.

Õpiku autorid on Anna Verschik, Anastassia Zabrodskaja, Reet Igav, Andra Kütt ja Helin Kask.